Lees deze voorwaarden zorgvuldig, dit is een juridisch document dat van invloed is op uw rechten.

1 -1 -2024

Algemene reisvoorwaarden van de Geschillencommissie Reizen voor reisdienstovereenkomsten

Artikel 1: Toepassingsgebied

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de verkoop van reisdiensten die vanaf 1 juli 2018 worden geboekt en worden geregeld door de Wet betreffende de verkoop van pakketreizen, gekoppelde reisarrangementen en reisdiensten van 21 november 2017.

Artikel 2: Informatie aan de reiziger vooraleer een reisdienstovereenkomst tot stand komt

De organisator of de doorverkoper die als tussenpersoon afzonderlijk een reisdienst verkoopt verstrekt aan de reiziger de volgende informatie:

  1. De voornaamste kenmerken van de reisdienst
  2. De identiteit van de onderneming (ondernemingsnummer, handelsnaam, adres en telefoonnummer)
  3. De totale prijs van de reisdienst
  4. Betalingsmodaliteiten
  5. Informatie over de interne klachtenbehandeling
  6. De bescherming waarop hij aanspraak kan maken in het geval van insolventie
  7. De naam van de entiteit die instaat voor die bescherming en haar contactgegevens.

Artikel 3: Informatie door de reiziger

3.1: De persoon die de reisdienstovereenkomst afsluit, moet aan de organisator en de doorverkoper alle nuttige inlichtingen verstrekken omtrent hemzelf en zijn medereizigers die van belang kunnen zijn voor het sluiten of de uitvoering van de overeenkomst.

3.2: Wanneer de reiziger verkeerde inlichtingen verstrekt en dit tot extra kosten leidt voor de organisator en/of doorverkoper, mogen die kosten in rekening worden gebracht.

Artikel 4: Insolventie

4.1: De organisator of doorverkoper die als tussenpersoon afzonderlijke reisdiensten verkoopt stelt een zekerheid voor de terugbetaling van alle bedragen die hij ontvangt van of namens de reizigers, voor het geval de reisdienst, door de insolventie niet kan worden verleend.

4.2: Voor niet-uitgevoerde reisdiensten worden terugbetalingen op verzoek van de reiziger zonder vertraging verricht.

Artikel 5: Klachtenregeling

De organisator en/of doorverkoper verstrekt aan de reiziger informatie over de interne klachtenbehandeling.

Artikel 6: Verzoeningsprocedure

6.1

Ingeval van betwisting moeten de partijen eerst onderling een minnelijke regeling nastreven.

6.2

Mislukt deze poging tot minnelijke regeling, dan kan elk van de betrokken partijen aan de vzw Geschillencommissie Reizen vragen om een verzoeningsprocedure op te starten. Alle partijen dienen ermee in te stemmen.

6.3

Hiertoe zal het secretariaat aan de partijen een verzoeningsreglement en een “overeenkomst tot verzoening” bezorgen.

6.4

Overeenkomstig de in het reglement beschreven procedure, zal een onpartijdige verzoener daarna contact opnemen met de partijen teneinde een billijke verzoening tussen de partijen na te streven.

6.5

Het eventueel bereikte akkoord zal in een bindende schriftelijke overeenkomst vastgelegd worden.

Artikel 7: Arbitrage of rechtbank

7.1

Wordt geen verzoeningsprocedure ingesteld of mislukt deze, dan kan de eisende partij desgewenst een arbitrageprocedure instellen voor de Geschillencommissie Reizen of een procedure aanhangig maken voor de rechtbank.

7.2

De reiziger kan nooit verplicht worden de bevoegdheid van de Geschillencommissie Reizen te aanvaarden, noch als eisende noch als verwerende partij.

7.3

De organisator of doorverkoper die verwerende partij is kan de arbitrage slechts weigeren indien het door de eisende partij geëiste bedrag méér dan 2.500 euro bedraagt. Hij beschikt hiervoor over een termijn van 10 kalenderdagen na ontvangst van de aangetekende brief of e-mail met ontvangstbewijs waarin wordt aangegeven dat een dossier met een vordering vanaf 2.501 euro werd geopend bij de Geschillencommissie Reizen.

7.4

Deze arbitrageprocedure wordt geregeld door een geschillenreglement, en kan slechts worden opgestart na het indienen van een klacht bij de onderneming zelf en wel zodra

vaststaat dat het geschil niet minnelijk kon geregeld worden of zodra 4 maanden zijn verstreken na het (voorziene) einde van de reis (of eventueel vanaf de prestatie die aanleiding gaf tot het geschil). Geschillen m.b.t. lichamelijke letsels kunnen enkel door de rechtbanken beslecht worden.

7.5

Het paritair samengesteld arbitraal college doet, overeenkomstig het geschillenreglement, op een bindende en definitieve wijze uitspraak over het reisgeschil. Hiertegen is geen beroep mogelijk.

Secretariaat van de Geschillencommissie Reizen:

telefoon: 02 277 62 15 of 02 277 61 80 (9u tot 12 u) ; fax: 02 277 91 00

City Atrium, Vooruitgangstraat 50, 1210 Brussel

e-mail: reisgeschillen@clv-gr.be


BIJZONDERE VOORWAARDEN GROEI- EN GROEPSREIZEN
Versie 1 januari 2024

Deze bijzondere voorwaarden, specifiek voor de Groeps- en Groei-reizen georganiseerd en gefaciliteerd door ResetT VZW vormen een integraal onderdeel van de overeenkomst en vullen de algemene voorwaarden van de Geschillencommissie Reizen aan. Ze zijn van toepassing op alle reizen die geboekt zijn vanaf 01/01/2024.

U accepteert en erkent de bepalingen en voorwaarden uiteengezet in deze overeenkomst omdat ze betrekking hebben op uw vrijwillige deelname aan een programma begeleidt door ResetT, van nu af aan in deze overeenkomst vermeld als “wij”, “onze”, “we” of “ons”.

Artikel 1. Eigen Risico
U accepteert en erkent dat reizen risico’s met zich kan meedragen, waaronder, maar niet beperkt tot:

  • Accommodaties;
  • Wegen;
  • Paden;
  • Vervoer storingen per vliegtuig, auto, te paard of een ander dier of te voet
  • Risico’s die samenhangen met voedsel of drinkbaar water;
  • Gevaren in verband met wilde of andere dieren;
  • Lichamelijke inspanning;
  • Grote hoogte;
  • Krachten van de natuur;
  • Maatschappelijke onrust;
  • Daden van terrorisme;
  • Ongeval of ziekte in gebieden zonder directe toegang tot snelle evacuatie of de beschikbaarheid van medische voorraden en voorzieningen;
  • Pandemieën (bv. Covid 19 en andere,…)

U aanvaardt en erkent dat persoonlijk letsel, ziekte, emotionele trauma’s, materiële schade en de dood kan optreden door natuurlijke oorzaken of activiteiten van personen of dieren. Dit als gevolg van nalatigheid of vanwege andere redenen.
Eenmaal geaccepteerd in het door u aangevraagde gefaciliteerde programma dan:

  • Bevrijdt u ons, onze bestuursleden, onze eigenaren, onze medewerkers en alle personen of groepen verbonden aan ons (zowel in België als in andere landen) van alle aansprakelijkheid;
  • Betekent het dat je afziet van eventuele claims tegen ons, onze eigenaren, onze medewerkers en alle personen of groepen verbonden aan ons, en uitdrukkelijk op de hoogte bent van alle risico’s in verband met deelname aan een van onze gefaciliteerde programma’s.

Artikel 2.Verzekering
Voor al onze reizen vereisen we dat je een medische reisbijstandsverzekering, waaronder noodevacuatie, afsluit.

U aanvaardt dat wij geen gezondheids-, medische problemen of arbeidsongeschiktheid dekken die een deelnemer overhoudt aan onze activiteiten of trektochten, zowel in België, Nederland, land van bestemming of transit landen.

U aanvaardt dat wij geen enkele aansprakelijkheid hebben met betrekking tot de geschiktheid van een evacuatieplan, medische zorg, materieel of benodigdheden die kunnen worden verstrekt tijdens één van onze activiteiten.

U erkent dat verwondingen kunnen worden verergerd of verhoogd door nalatige reddingsoperaties of procedures door ons of derden.

U ziet af van eventuele claims, stelt ons niet aansprakelijk en / of klaagt ons niet aan voor alle handelingen van nalatigheid of letsels veroorzaakt door het toedienen van EHBO of medische behandelingen.

U accepteert dat u persoonlijk verantwoordelijk bent voor uw eigen welzijn, alle risico’s van verlies van eigendommen of schade, onverwachte gebeurtenissen, persoonlijk letsel of ziekte, emotionele trauma, zelfdoding en de dood.
U aanvaardt dat wij de ter plaatste gemaakte communicatiekosten (telefonie, mail,…), nav een een medisch schadegeval, na thuiskomst integraal aan u doorfactureren.

Artikel 3. Annulerings- en terugbetalingsvoorwaarden

Vraag ons niet, noch onze partners-reisbureaus/-organisatoren om af te zien van onze terugbetalingsvoorwaarden, ongeacht de reden. Wij begrijpen dat plannen soms veranderen. Onder geen enkele voorwaarde dringt u bij onze partners aan op terugbetalingen of kortingen.

We behouden ons het recht om de tarieven te herzien op elk moment en zonder voorafgaande kennisgeving. Als u uw aanvraag al hebt ingediend en aanvaard bent dan behouden wij de oorspronkelijke kosten.

We behouden exclusief het recht om uw deelname, na aanvaarding tijdens de intake bij Groei-reizen of na het insturen van de infofiche bij groepsreizen, tot daags voor vertrek alsnog te weigeren als blijkt tijdens het voortraject, voorbereiding, groepskennismaking of andere communicatie dat er geen (voldoende) aansluiting is met de visie van ResetT  of dat er geen aansluiting is met de groep of dat u een gevaar zou kunnen vormen voor uzelf of de groep. In dat geval betalen wij u integraal uw betaalde bedrag terug en wordt u vrijgesteld van verdere betalingen. De gedane kosten mbt. vliegtuigticket, reispaspoort ed. kunnen niet op ons worden verhaald. Tegen deze beslissing kan niet worden ingegaan en er is geen uitleg verschuldigd.

Zodra het programma aanvat vergoeden noch wij, noch onze partners onder geen enkele omstandigheid één van uw kosten omwille van onderbreking of vroegtijdig vertrek van de trektocht. Omstandigheden omvatten, maar zijn niet beperkt tot familie en / of medische noodsituaties; ontevredenheid; visumkwesties; en algemene wijziging van uw plannen.

Belangrijk!

Indien u zich tijdens uw reis in het buitenland niet houdt aan de algemene voorwaarden en regels opgelegd door ons of onze lokale partner/gidsen en hierdoor, op eigen kosten, verwijderd wordt van de reisomgeving dan kan u geen aanspraak maken op welke vorm van terugbetaling ook.

Deelnemers die omwille van medische redenen, die vooraf waren gekend maar niet werden meegedeeld op het intakeformulier, de groep vroegtijdig verlaten, op eigen initiatief of na éénzijdige beslissing van ResetT, kunnen in geen enkel geval beroep doen op enige terugbetaling van de resterende reissom of van vergoeding van de extra gemaakte kosten voor de vervroegde terugkeer (communicatie, transport, ed) .

In beide gevallen wordt er 500euro per kalenderdag aangerekend, vanaf het moment van de eerste symptomen of eerste voorvallen tijdens de reis tot de kalenderdag dat de deelnemer terug op het vliegveld van aankomst is geland (in België of Nederland). Dit ter compensatie voor de geleden schade aan de coaching en begeleiding van de andere groepsleden.

Alle kosten die door ResetT moeten gemaakt worden in het kader van deze beslissingen tot vervroegde beëindiging van de reis worden integraal doorgerekend aan de deelnemer die de groep dient te verlaten (het gaat over communicatiekosten, hotelkosten, transportkosten, ed).

Artikel 4. Kosten en betaling

Uw inschrijving is definitief vanaf het moment van het ontvangen van een bevestigingsmail verstuurd door ResetT.  De precieze betalingsgegevens vindt u op de factuur die u ontvangt na uw bevestigingsmail. Na het ontvangen van uw factuur krijgt u de tijd om het juiste bedrag van het voorschot over te schrijven op rekening van hetzij Samana, hetzij ResetT. Ook indien het voorschot niet betaald is binnen de termijn vermeld op de factuur wordt de aanvraag automatisch als een boeking in rekening gebracht. Op moment van bevestigen via mail door ResetT starten de annulatievoorwaarden

De deelnemers kunnen na een definitieve inschrijving hun deelname niet meer kosteloos annuleren. Omdat we de betaalbaarheid voor de andere deelnemers willen garanderen, is het onmogelijk dat de reissom omgeruild kan worden of uitbetaald in contanten. De volledige reissom is verschuldigd, niet enkel het voorschot. We raden u dan ook aan om een annulatieverzekering af te sluiten. De annualtieverzekering van Samana dekt ‘niet deelname omwille van hospitalisatie’ zonder vijstelling, exclusief vlucht, anders is er een vrijstelling van 350euro, exclusief vlucht’.

Artikel 5. Medische geschiktheid, vaccinaties en de reisapotheek

Ondanks alle geboden informatie aanvaardt u dat wij geen medische professionals zijn en wij hebben geen enkele medische expertise. Wij raden u aan voor uw reis tijdig een bezoek te brengen aan uw dokter of reisadviescentrum. Het is uw eigen verantwoordelijkheid te bepalen welke vereiste inentingen en medische procedures u persoonlijk nodig heeft voor, tijdens en na de plaatsing en deze ook te regelen.

U aanvaardt dat wij niet verantwoordelijkheid zijn voor de geschiktheid van een evacuatieplan, medische zorg, medisch materieel of benodigdheden die voor u kunnen worden verstrekt, tijdens of na de plaatsing. U bent zelf verantwoordelijk voor je eigen welzijn, en je accepteert en erkent enige en alle risico’s van persoonlijk letsel of ziekte, emotionele trauma’s, schade aan eigendommen en de dood die kunnen optreden als gevolg van één van onze activiteiten.

Voor reizen vanaf augustus 2023 vragen wij een medisch akkoord van uw behandelende arts via een medische vragenlijst. Dit akkoord is enkel om een inschatting te maken om toegelaten te worden tot deelname, alle andere punten van deze algemene voorwaarden blijven onverminderd van toepassing.

Artikel 6. Reis

Wij zijn een reisbureau, wij organiseren en faciliteren uw reis en begeleiden u ter plaatse dit doen wij samen met erkende reisbureau’s en ervaren coaches.

Begin- en einddatum worden vastgesteld. Deze kunnen echter wijzigen in functie van de beschikbare vluchten op het moment van gegarandeerd vertrek. Er zal bij wijziging steeds vooraf contact worden opgenomen.

De definitieve bevestiging of een reis al dan niet doorgaat is voor Groei-reizen uiterlijk 10 dagen voor de geplande afreisdatum, voor Groepsreizen uiterlijk 20 dagen voor de geplande afreisdatum.

Artikel 7. Aanvaarding

Door aanvinken op het intakedocument aanvaardt u deze algemene en bijzondere voorwaarden, en bevrijdt u ons, onze medewerkers en alle personen, bedrijven of groepen verbonden aan ons van alle aansprakelijkheid met betrekking tot:

Nalatigheid of opzettelijk handelen of nalaten van service van ons, onze lokale partners, waaronder, zonder beperking, hun gedeeltelijke of volledige mislukking van de geleverde diensten;

Persoonlijk letsel of ziekte, emotionele trauma’s, schade aan eigendommen;

Zelfdoding of dood, die het gevolg is van verstrekte dienst of service door ons of onze (lokale) partners;

Een fout, verkeerde voorstelling of misverstand al dan niet opzettelijk of onopzettelijk, gemaakt door onze (lokale) partners.

Artikel 8: Aansprakelijkheid

8.1 Informatie in dit document is gebaseerd op gegevens die bekend waren tot zes maanden voor publicatie. Wijzigingen worden zo snel mogelijk gecommuniceerd.

8.2 ResetT VZW is niet aansprakelijk voor reisdiensten die niet expliciet in de overeenkomst zijn vermeld.

8.3 ResetT VZW is niet aansprakelijk voor onvoorziene gebeurtenissen zoals wijzigingen in regelgeving, vertragingen, annuleringen, ongevallen, stakingen, epidemieën en weersomstandigheden.

8.4 De diensten van de organisator starten en eindigen op de luchthaven van vertrek/aankomst bij begeleide reizen, op de luchthaven van aankomst in Marokko bij reizen op maat.

Artikel 9: Vertragingen

ResetT VZW kan geen assistentie bieden bij vertragingen tijdens de reis van de woonplaats van de reiziger naar de opstapplaats.

Artikel 10. Gedragscode

Als u geaccepteerd bent in een door ons gefaciliteerde activiteit dan aanvaardt u ook onze bijzondere voorwaarden en de algemene voorwaarden en (ongeschreven) gedragscodes van onze (lokale) partners.

Wij behouden het recht om schendingen van de code te bepalen. Als op enig moment tijdens de reis we het gevoel hebben dat u de code niet respecteert dan behouden wij en onze partner het recht om u tijdens de reis tot verdere deelname te weigeren. U krijgt geen vergoeding voor de kosten die hiervoor dienen gemaakt te worden. Kosten die door ResetT of zijn partners moeten worden gemaakt om deze verwijdering te organiseren en begeleiden worden integraal in rekening gebracht van de persoon die de groep dient te verlaten.

Artikel 11. Documentatie

Al onze documentatie, inclusief maar niet beperkt tot de website, kunnen onnauwkeurigheden en typografische fouten bevatten. Wij geven geen garantie op de juistheid, volledigheid of betrouwbaarheid van adviezen, materialen, opinies, verklaringen of andere informatie weergegeven of verdeeld via onze documentatie. U aanvaardt en erkent dat het vertrouwen op advies, materiaal, opinies, verklaringen of andere informatie op eigen risico is.

Wij behouden het exclusieve recht om eventuele wijzigingen aan te brengen aan onze documentatie, inclusief maar niet beperkt tot, de prijzen, privacy beleid, programma’s en de voorwaarden van gefaciliteerde diensten, op elk moment en zonder voorafgaande kennisgeving.

Door ons aangeleverde informatie waarin, maar niet beperkt tot voorbereidingsbrochures, en verbintenissen mogen niet gedeeld worden met niet deelnemers.

Artikel 12. Juridisch bindend

De voorwaarden in dit document zijn juridisch bindend voor u, uw familie, erfgenamen, beheerders, en/of wettelijke vertegenwoordigers. Door dit document te aanvaarden, vertrouwt u niet op andere mondelinge of schriftelijke verklaringen door wie dan ook gemaakt en die afwijkend zijn dan wat is uiteengezet in deze overeenkomst.

Bij het accepteren van uw verbinding tot de van toepassing zijnde gefaciliteerde activiteit verklaart u dat je dit document goed hebt gelezen en de inhoud van deze overeenkomst volledig begrepen hebt. U begrijpt dat dit een juridisch bindend en afdwingbare overeenkomst is en u bent zich bewust van de juridische gevolgen. U aanvaardt deze voorwaarden volledig vrij en vrijwillig, zonder enige aanleiding, verzekering of garanties die gedaan zijn door wie dan ook. U verklaart dat alle aan ons geleverde informatie waarheidsgetrouw is dat wij op deze informatie vertrouwen als zijnde accuraat. Resett VZW kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor daden of uitspraken die de deelnemers tijdens de reis doen die aanleiding kunnen zijn voor een gerechtelijke vervolging.

Artikel 13. Drugs en andere strafbare feiten

U accepteert dat u persoonlijk volledig verantwoordelijk bent voor problemen met de plaatselijke autoriteitenin geval van drugdelicten of andere strafbare feiten. Onder geen enkel beding kan u eisen dat wij noch onze lokale partner enige verantwoording afleggen bij welke autoriteit ook, of ook maar enige adviserende houding aannemen noch u vertegenwoordigen.

U accepteert dat strafbare feiten, zowel tijdens de reis of gedurende uw verblijf of in transit landen leiden tot onmiddellijke verwijdering van de groep en beëindiging van de gefaciliteerde activiteit zonder enige financiële terugbetaling en op op uw eigen kosten.

Bij het accepteren van deze algemene voorwaarden erkent u dat u op de hoogte bent van de strafbare feiten in het land van bestemming en in eventuele transitlanden en erkent u dat de door ons geleverde adviezen niet gebruikt kunnen worden in eventuele claims.

Artikel 14. Beeldmateriaal
Alle  beeldmateriaal door ons genomen, aangeleverd door de deelnemer of door derden waarin de deelnemer voorkomt kan door ons of één van onze partners in België of eender welk ander land gebruikt worden voor het behalen van de doelstellingen van de organisatie, publicatie op website, sociale media, schriftelijke uitgaven, TV-reportages, ….

Artikel 15. Minderjarigen
Voor sommige reizen aanvaarden wij deelname van minderjarigen. Minderjarigen die reizen zonder ouders en/of voogd dienen zonder uitzondering een schriftelijke toestemming van de ouders en/of voogd te bezorgen aan ons. Deze schriftelijke toestemming dient aangevraagd te worden via het op dat moment van toepassing zijnde nationale regelgeving.

Artikel 16. Algemene voorwaarden reisbureau

Naast onze algemene en bijzondere voorwaarden zijn supplementairde algemene voorwaarden van Samana VZW van toepassing voor de reizen die door hen worden georganiseerd.

Artikel 17: Klachtenregeling

17.1 De reiziger dient, op een bewijskrachtige wijze, ResetT VZW onverwijld op de hoogte te brengen van iedere non-conformiteit die hij ervaart tijdens de uitvoering van de pakketreis-overeenkomst.

17.2 Meldingsplicht van de reiziger: indien u ontevreden zou zijn dient u dit onmiddellijk te melden aan de lokale partner/hotelier/gids zodat zij voor u een oplossing kunnen zoeken. Indien de ter plaatse voorgestelde oplossing u niet bevredigt, verzoeken wij u om zo snel mogelijk contact op te nemen met ResetT VZW (per e-mail of telefonisch) teneinde alsnog een bevredigende oplossing te bewerkstelligen. Alle kosten die verbonden zijn aan de gevolgen van de niet-naleving van deze meldingsplicht, zijn ten laste van de reiziger.

17.3 Indien de reiziger ondanks bovenstaande nog een klacht wil doorsturen naar de reisorganisator kan dit tot 30 dagen na het beëindigen van de reis.

17.4 Voor eventuele geschillen die niet via de “Geschillencommissie Reizen” opgelost kunnen worden zijn enkel de rechtbanken van het arrondissement Hasselt bevoegd.

15.5 Belgisch recht is van toepassing op alle overeenkomsten.

Artikel 18: Garantiestelling

Conform art.36 van de reiscontractenwet is ResetT VZW beschermd tegen insolventie bij het Garantiefonds Reizen. Bij financieel onvermogen van de organisator en/of de doorverkoper met wie u een reisovereenkomst afsloot, kan u een beroep doen op het Garantiefonds Reizen. Dit kan u doen door u te wenden tot uw organisator of doorverkoper of door rechtstreeks contact op te nemen op het adres: Kalkoven 5 (b. 0202), 1820 Steenokkerzeel of www.gfg.be

Artikel 19: Herroepingsrecht

Er is geen herroepingsrecht conform artikel VI.53, 12° van het Wetboek van Economisch Recht.